• عنوان نشست: نقش زنان دانش آموخته المصطفی در گسترش علوم اسلامی – انسانی
  • به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی مشهد، با همکاری اداره ی پژوهش مدرسه ی عالی  خواهران پیش نشست جشنواره شیخ طوسی(ره) با عنوان نقش زنان دانش آموخته المصطفی در گسترش علوم اسلامی ـ انسانی؛ با حضور خانم دکتر معصومه خاوری مدیر محترم حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) در افغانستان و خانم آسیه هما مدرس حوزه ودانشگاه در دوشنبه مورخ 26/ 1/ 98 برگزارشد.

    ابتدا خانم دکتر خاوری به بحث درباره اولویت های آموزشی پرداخته و گفتند: بحث و بررسی درباره اولویت های آموزش و مسئله مهم و به روز پژوهش که در هر نهادی دارای اهمیت است. برگزاری کلاس های روش تحقیق، مقاله نویسی، پایان نامه نویسی و حتی نشست ها و همایش های پژوهشی توسط اداره پژوهش صورت می گیرد. و نیاز است که طلاب در تمامی این مباحث پویا و فعال باشند.

    خانم خاوری ضمن بیان نمونه هایی درباره حجاب گفتند: در این رابطه کارگاه های تخصصی از جمله حجاب گذاشته شده بود که از این کارگاه ها در کشور خودمان بسیار استفاده بردیم وحتی مشابه آن را برگزار کردیم. پس سعی شود نسبت به کلاس های پژوهشی ارزش و اهمیت بیشتری قائل شوید. تمام آموخته هایی که در مرکز المصطفی، طلاب می آموزند در کشور خودشان بسیار مورد نیازشان خواهد بود.

    مدیر حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) ضمن بیان محجوریت قرآن در کشورش گفت: قرآن در کشورهای ما خیلی محجور واقع شده و اهل سنت نسبت به ما بیشتر به آن توجه داشته اند، تنها کاری که توسط شیعیان انجام شده، ایجاد دارالقرآن ها بوده ولی اهل سنت به طور گسترده تری عمل نموده و مراکز قرآنی بیشتری را ایجاد کرده اند.

    دکتر خاوری ضمن توضیحی درباره منابع کتابخانه ای بیان داشتند که: رشته های علوم قرآنی و تفسیر در افغانستان بیشتر مورد نیاز است. و تا جایی که امکان دارد از این مهد علم بهره ببرید علی الخصوص از فضاهای کتابخانه ای، چراکه در کشورهای خودمان فضای کتابخانه محدودتر است و حتی در دسترس نیست.

     

     

    خانم خاوری در انتهای بحثشان نیازمندی های حوزه در افغانستان ذکر کرده و گفتند:

    1.اساتید مسلط به تدریس متون گوناگون

    2.حوزه پژوهشی ضعیف که نیازمند شکوفایی است. و این نیاز به نیروهایی کارآمد و فعال دارد.

    خانم هما دو نیازمندی اساسی برای طلابی که عازم تبلیغ یا تدریس در کشورشان هستند را اینگونه بیان داشتند که: یکی تسلط بر مباحث فقهی علی الخصوص به صورت تطبیقی و دوم فهم مباحث حوزه زنان و علی الخصوص جریان های فمینیسمی.

    خانم هما با ذکر نمونه هایی برای تأکید بر اهمیت فراگیری دانش فقه ذکر کردند که: تا حد امکان فقه جعفری بخوانید و به آن مسلط باشید و فقه تطبیقی بخوانید مخصوصا برای کشور افغانستان که اکثریت اهل سنت و دارای فقه حنفی هستند، دانستن فقه حنفی از ملزومات است. و اینکه حداقل تسلط به مهم ترین مباحث فقه حنفی شامل: احکام وصیت، رضاعت، غسل و...

    آسیه هما مدرس حوزه و دانشگاه در افغانستان ضمن بیان عدم همراهی مباحث زنان با جریان هایی مانند فمینیسم بیان کردند که: افرادی که در افغانستان به مباحث زنان می پردازند عموماً مباحث غربی و اسلامی را نمی توانند تفکیک کنند و این از مشکلات آنهاست که ما می توانیم با ورود به مباحث زنان و سمت و سو دادن به پژوهش هایمان به راحتی پاسخگوی این مسائل باشیم.

    خانم هما برای تأکید بر نیاز داشتن به افرادی که دانش آموخته المصطفی هستند ذکر کردند که: عموماً افراد به کسانی که از ایران می آیند مراجعه می کنند و جواب ها و پاسخهایی که می دهند را بیشتر می پذیرند. افرادی با تحصیلات در کشورهای دیگر مثل مصر، عربستان یا کشورهای اروپایی هستند که ضعف مباحث ندارند ولی در تطبیق آن با مباحث اسلامی مشکل دارند مثل مباحث حقوقی که حقوق غربی می خوانند و نمی توانند حقوق غربی را در جامعه اسلامی افغانستان تطبیق دهند و  یا مسائل تربیتی که قادر به تطبیق مسائل تربیتی غربی با اسلامی نیستند.

    این مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر نماد بودن طلاب المصطفی در کشورهایشان به مسائل پوششی و حجاب پرداخته و گفتند: شما به عنوان نماد یک فرد مذهبی و اینکه درس دین و مذهب می خواند، رعایت حدود الهی در پوشش برایتان الزامی است. و باید شکل ظاهری با آنچه که تدریس می کنید یا پاسخ می دهید هماهنگی داشته باشد. در بعضی کشورها داشتن حجاب، یعنی پایین بودن سطح علمی و فرهنگی، شما با داشتن حجاب تان نشان می دهید که می توان حجاب داشت و مباحث اسلامی را رعایت کرد و در کنار آن حجاب از نظر علمی درخشید.

    در انتها برای تأکید در کارآمدتر کردن مباحث یادگرفته شده بیان کردند که: در کنار هر رشته ای که دارید سعی کنید حتما هنری داشته باشید مثل کامپیوتر، فتوشاپ


    خانم هما در انتهای مباحثشان پیشنهاداتی به طلاب ارائه دادند از جمله: فقه جعفری را حتما مسلط باشید و حتی درخواست فقه مقارن داشته باشید و اشتراکات را یاد بگیرد وقتی اشتراکات را می گویید باعث اعتماد دانشجوی اهل سنت به شما می شود. و می توان در کنار آن برحق بودن مذهب جعفری را نشان داد. در مباحث زنان، عضو انجمن مربوط به زنان شوید و درخواست کارگاه هایی در این رابطه نمایید.